tisdag 12 februari 2013

Krönika 8 B

Tidsupplägg: vecka 5-7
Lyssna gärna på introduktionen innan lektionen vecka 5
Vecka 5:
Vi är så vana vid vardagen att vi sällan stannar upp och funderar på vad som händer runt omkring oss. Det gör däremot de som skriver krönikor. De skriver om sina tankar och åsikter i ett aktuellt ämne och hittar spänning i det enkla och alldagliga, till exempel jobbiga telefonsignaler, långa sovmorgnar eller frisörer som pratar alldeles för mycket.
  En tidningskrönika handlar alltså om små detaljer som få tänker på, men som de flesta kan känna igen sig i. Krönikan kan bygga på vad som helst: en händelse, en iakttagelse, ett minne, en nyhet eller något helt annat.
  I en krönika utgår skribenten från sina personliga upplevelser och kopplar dem till något “större”. Att till exempel reda ut egna kärleksbekymmer i en krönika blir ofta för privat. Men det får inte heller bli för allmänt för då finns risken att texten blir tråkig och intetsägande. Här följer några exempel på hur man kombinerar personligt och allmänt.

Personlig upplevelse:Koppling till något större som många känner till:
Du börjar med att berätta om helgens fantastiska konsert med den amerikanske artisten Usher. Du beskriver hur lycklig du var när du stod längst framme vid scenen och sjöng med i alla hans låtar. Nu har du tapetserat hela ditt rum med Usher-planscher och kan inte sluta tänka på honom. Du är kär! Nästa konsert är förstås redan bokad.Därefter funderar du på idolkärlek i allmänhet. Hur kommer det sig att tonåringar så ofta förälskar sig i idoler? Är idolkärlek omöjlig kärlek? Du konstaterar att det både är härligt och förfärligt att vara kär i en kändis.
Du berättar om en helt vanlig, grå måndag då du står och väntar på bussen till skolan. När du tittar på tjejen som står bredvid dig ger hon dig ett stort, varmt leende. Plötsligt känns inte måndagen så grå längre. Flickans leende har lyst upp din dag.Du funderar på hur stor betydelse små handlingar kan ha. Du slår fast att vi borde bjuda mer på oss själva och att det inte är särskilt ansträngande att göra någon annan glad. Att vara snäll mot andra gör dessutom underverk för det egna humöret.
Du berättar om helgens misslyckade raggningsförsök. Du försökte få en klasskompis att bli intresserad av dig, men dina dåliga raggningsrepliker gick inte hem.Därefter drar du paralleller till flirtandets konst. Du funderar på hur det kommer sig att vissa är så duktiga på att flirta, medan andra inte alls vet hur man ska bete sig. Du undrar vad man ska göra för att bli en riktig casanova.



Läs krönikan Välkommen till en värld där du aldrig räcker till och fundera över på vilket sätt Annika Marklund kopplar sin personliga upplevelse till något större.


Många krönikörer tycker om att ifrågasätta tidstypiska fenomen eller fundera över hur folk beter sig. En krönika ska underhålla läsarna - vilket inte alltid behöver innebära att den måste vara humoristisk.


Vilket fokus har krönikan Problemlösning på tåget? För vilken målgrupp är den tänkt?



Ordet krönika kommer från det grekiska ordet chronos (latin chronika) som betyder tid. I krönikan tittar man ofta bakåt i tiden för att reflektera, det vill säga tänka över saker som hänt.

När du skriver en krönika tänk på att:
- rubriken är viktig. Den kan antingen sammanfatta innehållet i krönikan eller så är den till för att locka till vidare läsning.
- berätta om en personlig upplevelse i vardagen
- iaktta saker som andra inte ser eller tänker på
- i ord måla upp bilder och gärna använda lite humor där det passar
- skriva med ett personligt språk
- låta läsaren få känna igen sig i situationen
- ge dina åsikter och kommentarer till det upplevda
- ifrågasätta och fundera över hur folk uppför sig

Läs krönikorna Vem får slösa på statens resurser samt Skulle du våga öppna dörren för din granne? och svara sedan på nedanstående frågor. Skapa ett dokument, döp det till Arbeta med krönikor + ditt namn och dela det med mig.

1. Vilken åsikt för Rebecka fram i sin krönika?
2. Vilka två viktiga faktorer menar hon att Sverigedemokraterna har glömt bort?
3.Varför tar hon upp slaveriet i sin krönika?
4. Rebecka Ericis krönika heter Vem får slösa på statens resurser? Förklara varför krönikan heter så. Motivera ditt svar med exempel från texten.
5. Ronnie Sandahl har dåliga erfarenheter av att öppna dörren för främlingar. Vilka exempel ger han på det?
6. Vad antyder krönikören att kvinnan som ringer på hans dörr skulle kunna vara? Varför tror han det?
7. Ge exempel på liknelser eller metaforer i krönikorna. Förklara vad du tror att krönikören menar med bildspråken.
8. Leta efter en mening i någon av krönikorna där du tycker att krönikören lyckas med att ha en personlig ton. Motivera varför du tycker det.
9. “Då blir hemmet en borg” skriver Ronnie Sandahl i sin krönika. Vad menar han med det? Ditt svar ska ha stöd i texten.
10. Hur är man om man är en “ekonomisk börda” för någon? Förklara. Ta hjälp av Rebecka Ericis krönika.
11. Vad menar Ronnie Sandahl när han säger “världen är numera stor som ett hönsägg, allt och alla finns ett klick bort”?
12. Vad är “fotriktiga skor”?

Vecka 6:
Du ska nu skriva en egen krönika där du fångar några av vardagens glädjeämnen eller problem. Du kan till exempel skriva en krönika om:

- ditt liv som tonåring
- något du retar dig på
- någon eller något du gillar
- något kul/tråkigt som hänt
- något som verkligen engagerar dig


Börja gärna med att sätta er i grupper om 3-4 personer och gör en tankekarta kring ämnen som man skulle kunna skriva krönikor om. Spåna sedan en stund kring varje ämne. Vilka åsikter har ni i de olika ämnena? Finns det olika sätt att se på dem? Vad tror ni att andra har för åsikter och tankar? Dela gärna era tankekartor med andra grupper. Kanske kan du ha användning för någon annans idé när du ska skriva din egen krönika.

Skriv din krönika i Google Apps och lägg dokumentet i den svenskamapp som du delar med mig. Kom ihåg att rubricera ditt dokument och processarbeta din text!


Vecka 7:
När din krönika är processarbetad och klar ska du publicera den. Skriv en kommentar till detta inlägg när det är gjort.                                                                         

12 kommentarer:

  1. http://choscbea.blogspot.se/

    SvaraRadera
  2. http://chjenota.blogspot.se/

    SvaraRadera
  3. http://chlucena.blogspot.se/

    SvaraRadera
  4. http://chisasab.blogspot.se/

    SvaraRadera
  5. http://chvicand02.blogspot.se/

    SvaraRadera
  6. http://chklaota.blogspot.se/

    SvaraRadera
  7. http://chmajlaa.blogspot.se/

    SvaraRadera
  8. http://chvilmaa.blogspot.se

    SvaraRadera
  9. http://chnatsan.blogspot.se/

    SvaraRadera
  10. http://chjohboh045.blogspot.se/

    SvaraRadera
  11. http://chfarabd03.blogspot.se/

    SvaraRadera
  12. http://chsamsta.blogspot.se/

    SvaraRadera