måndag 25 februari 2013

Reportage 7B


Du i framtiden
Vad vet du egentligen om framtiden? Vad tror du att den kommer att kunna erbjuda dig?  Kanske är det så att du aldrig någonsin har funderat på vad du gör om tio år, kanske du gör det varje dag. Hur vi än förhåller oss till det så är framtiden det som står näst på tur att hända i ditt liv.
Under de kommande veckorna kommer vi att arbeta med skrivprocess och att processarbeta samt slutredigera text samtidigt som ni kommer att läsa en bok som berör samma tema, nämligen framtiden. Hör med Anna eller Didrik, de har bra tips på böcker.

Bedömning under momentet:
De kunskapskrav som vi kommer att beröra under detta moment är bland annat er förmåga
att:
- Läsa och förstå en text samt tolka och resonera kring budskap och upphovsman
- Anpassa dig till en texttyp
- Förstärka och levandegöra text
- Föra samtal och delta i diskussioner

Uppgift:
Ni ska skriva ett reportage om en klasskamrat och ni ska utgå ifrån att det är år 2070. Det ni
skriver ska på något sätt blicka tillbaka på kamratens liv och något som han/hon har gjort för
att bidra till att framtiden ser ut som den gör. Givetvis är detta en fiktiv berättelse, men ni
får gärna söka inspiration på nätet och i den bok ni kommer att läsa.
För att få fram underlag för ditt reportage så måste du intervjua din klasskamrat som kan
berätta om sitt liv. Du måste också kunna berätta för din kamrat om dig själv, ditt fantastiska
liv och på vilket sätt du bidragit till framtiden. Det är ju fiktivt men det bör vara rimligt!
Reportaget skriver du i Google Docs, döp det till Reportage ditt namn och lägg det i
svenskamappen du delar med mig. När ditt reportage sedan är färdigt och ordentligt
processarbetat (”see three before me”) ska du göra en slutlig layout på det. Det ska vara på
minst en A4-sida i tre spalter (programförslag: Publisher) och det ska finnas en bild med
(programförslag: http://morph.cs.st-andrews.ac.uk/).
När det gäller boken med framtidstema så ska den redovisas som ett bokfynd – inspelat,
publicerat på Youtube och delat med mig. Dessa bokfynd ska ni sedan titta på i mindre
grupper och ni ska bedöma varandras prestationer utifrån samma mall som jag använder.

Tidsram:
V 9 – Frågor till texten om Mireille + intervjuer i par (textunderlaget finns i Google Drive)
V 11 – skriva reportaget
V 12 – processarbeta, komplettera med bild och bildtext samt göra layouten.
V 13 – bokfynd onsdag i mindre grupper

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar