Metod för att läsa och förstå skönlitteratur
Går det verkligen att lära sig att läsa skönlitteratur? Finns det knep för att lättare ta sig in i föreställningsvärlden? Ja, det finns absolut metoder både för att underlätta läsningen och öka förståelsen. Forskare som har undersökt läsförståelse kom fram till att duktiga läsare använder sig av fyra strategier när de läser:
Läsaren förutspår handlingen. Det betyder att läsaren har idéer om vad som kommer att hända senare i boken.
Läsaren ställer frågor om texten. Det betyder att läsaren undrar varför personer i texten beter sig som de gör och varför olika saker händer.
Läsaren förklarar otydligheter. Det betyder att läsaren funderar extra på sådant som är oklart i boken och bestämmer sig för hur det ska förklaras.
Läsaren sammanfattar texten. Det betyder att läsaren försöker minnas vad som har hänt tidigare i boken och sammanfattar handlingen för sig själv.
Du ska nu få använda dig av metodens fyra strategier när du läser din valda bok. För att lättare komma ihåg de olika strategierna ska vi använda oss av fyra olika karaktärer:
Den som är Spågumman Julia försöker förutspå vad som kommer att hända framöver i boken. När du läst färdigt ett kapitel skriver du ner din gissning.
Den som är Nicke Nyfiken skriver ner frågor till texten. Under tiden som du läser kapitlet skriver du ner de frågor som väcks hos dig och det som du funderar över.
Den som är Fröken Detektiv försöker hitta en förklaring till sådant som är otydligt i texten. Under tiden som du läser kapitlet skriver du ner otydligheterna och när du läst färdigt försöker du hitta förklaringar och skriver ner dem.
Den som är Cowboy-Jim med lassot försöker fånga in det som är det viktigaste i texten. När du läst färdigt kapitlet skriver du en sammanfattning om det viktigaste som hände i just detta kapitel.
Ni kommer att upptäcka att läsningen blir mycket roligare och att ni har fått mycket större förståelse för innehållet tack vare boksamtalen.
Se till att du har alla dina anteckningar i dokumentet Läsa och förstå skönlitteratur i din svenskamapp. Rubricera noga inför varje lektion.
Lektionsupplägg:
Lektion 1
Låna boken SMS från Soppero på biblioteket och gör uppgift 1 - dra slutsatser av bokens omslag. Skriv individuellt och jämför sedan för att hitta likheter och skillnader.
Uppgift 1 - Dra slutsatser av bokens omslag
Du har nu lånat en bok men du har ännu inte öppnat den och börjat läsa.
Din uppgift är att, utifrån bokens omslag, titel, baksidestext och eventuella bilder, försöka lista ut:
- Vilken genre boken tillhör
- så mycket som möjligt av huvudpersonerna
- så mycket som möjligt av bokens handling
- så mycket som möjligt om författaren
Skriv ner dina slutsatser i ett google-dokument. Se till att du står i svenskamappen när du skapar dokumentet och döp det till Läsa och förstå skönlitteratur. Som rubrik skriver du bokens titel och författare. När du skrivit klart jämför du med vad andra har skrivit. Blev något lika? Blev något olika?
Läs kapitel 1-10. Den här boken finns även som ljudupptagning på följande länk: http://www.ur.se/Produkter/169752-Sms-fran-Soppero-Del-1 (Den är inte exakt lika som boken men tillräckligt nära för att du ska kunna följa med i boken under uppläsningen. Om länken inte fungerar kan du gå till ur.se och i sökrutan skriva SMS från Soppero så kommer rätt sida upp.)
Jag har delat in er i grupper så du har fått en roll för kapitel 1-5 och en annan för kapitel 6-10 o.s.v. Se till att du förbereder dig inför nästa lektion genom att skriva anteckningar om kapitlen utifrån de roller du fått.
Den som är Spågumman Julia försöker förutspå vad som kommer att hända framöver i boken. När du läst färdigt ett kapitel skriver du ner din gissning.
Den som är Nicke Nyfiken skriver ner frågor till texten. Under tiden som du läser kapitlet skriver du ner de frågor som väcks hos dig och det som du funderar över.
Den som är Fröken Detektiv försöker hitta en förklaring till sådant som är otydligt i texten. Under tiden som du läser kapitlet skriver du ner otydligheterna och när du läst färdigt försöker du hitta förklaringar och skriver ner dem.
Den som är Cowboy-Jim med lassot försöker fånga in det som är det viktigaste i texten. När du läst färdigt kapitlet skriver du en sammanfattning om det viktigaste som hände i just detta kapitel.
Lektion 2
Diskutera kapitel 1-10 i grupper. Läs upp dina anteckningar för gruppen och ge varandra respons på det ni skrivit. Diskutera med varandra om ni håller med eller om ni tycker olika.
Läs kapitel 11-20. Kom ihåg att anteckna utifrån de roller du fått för dessa kapitel.
Lektion 3
Diskutera kapitel 11-20 i grupper.
Skriv utvärdering.
Utvärdering
När du läst ut boken ska du skriva en sammanfattning där följande ingår:
- Vad tyckte du om boken? Vad var bra och vad var mindre bra? Kom ihåg att motivera varför du tycker som du gör.
- Skriv ner tankar om den läsförståelsemetod som vi använt oss av.
T.ex: Vad var bra? Vad var mindre bra? Tycker du att du förstått boken bättre genom boksamtalen? Tycker du att metoden gett en annorlunda läsupplevelse än då du bara läser en bok själv från början till slut?
Bedömningsunderlag
E
|
C
|
A
|
Du kan med flyt läsa skönlitteratur och faktatexter. Du väljer och använder olika metoder på ett ganska bra sätt beroende på vilken typ av text du ska läsa.
|
Du kan med bra flyt läsa skönlitteratur och faktatexter.
Du väljer och använder olika metoder på ett bra sätt beroende på vilken typ av text du ska läsa.
|
Du kan med mycket bra flyt läsa skönlitteratur och faktatexter. Du väljer och använder olika metoder på ett mycket bra sätt beroende på vilken typ av text du ska läsa.
|
Du har ganska bra läsförståelse när du läser olika texter. Du gör enkla sammanfattningar av innehållet och beskriver på ett ganska bra sätt när och varför saker händer.
|
Du har bra läsförståelse när du läser olika texter. Du gör
utvecklade sammanfattningar av innehållet och beskriver på ett bra sätt när och varför saker
händer.
|
Du har mycket bra läsförståelse när du läser olika texter. Du gör välutvecklade samman-fattningar av innehållet och beskriver på ett mycket bra sätt när och varför saker händer.
|
Du kan förstå och diskutera tydliga budskap i olika verk på ett enkelt sätt. Du gör det med hjälp av vad du själv varit med om och med hjälp av frågor om livet och omvärlden.
|
Du kan förstå och diskutera budskap som kan läsas mellan raderna i olika verk på ett utvecklat sätt. Du gör det med hjälp av vad du själv varit med om och med hjälp av frågor om livet och omvärlden.
|
Du kan förstå och diskutera dolda budskap i olika verk på ett välutvecklat sätt. Du gör det med hjälp av vad du själv varit med om och med hjälp av frågor om livet och omvärlden.
|
Du kan diskutera på ett enkelt sätt om olika verk och om personerna som skapat dem.
|
Du kan diskutera på ett utvecklat sätt om olika verk och om personerna som skapat dem.
|
Du kan diskutera på ett väl-utvecklat sätt om olika verk och om personerna som skapat dem.
|
Du kan dra ganska bra slutsatser om hur olika verk har påverkats av den tid och kultur som de skapats i.
|
Du kan dra bra slutsatser om hur olika verk har påverkats av den tid och kultur som de skapats i.
|
Du kan dra mycket bra slutsatser om hur olika verk har påverkats av den tid och kultur som de skapats i.
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar