tisdag 17 januari 2017

Utopia - samarbete sv/so

Utopia


Ni har i uppgift att skapa en stat (land). Ni får fritt fantisera och låta kreativiteten blomma ut, men era idéer ska ha någon verklighetstrogen grund att stå på. Följande frågor måste ni fundera på när ni skapar landet.                 
(Ni måste motivera era svar! Alltså svara på varför ni gör de val som ni gör)


  • Vad heter ert samhälle? Hur ser flaggan ut?
  • Vart i världen ligger samhället? Varför där? (kan ha stor betydelse)
  • Hur många invånare har ni? fördelar/nackdelar.
  • Religion? Ni får skapa en egen, med blandning från alla världens olika religioner om ni vill.
  • Hur får ert samhälle el och värme? (Kärnkraft? Kolkraft? Vindkraft? Vattenkraft? Solenergi? Andra källor?)
  • Hur ser transportsystemet ut? (Tåg? Lastbilar? Båtar? Flyg? Personbilar? Bussar? Motorcyklar? Mopeder? Cyklar? Andra fordon?)
  • Vilket eller vilka drivmedel används i transportsystemen? (Bensin? Diesel? Etanol? Biogas? Naturgas? El? (hur har den elen producerats i så fall?)
  • Hur ställer ni er i klimatfrågan? Klimatmötet i Paris 2016?
  • Hur är ert förhållande till omvärlden? Flyktingar, invandring osv.
  • Hur jobbar ni för att motverka terrorism. Är ni med NATO?
  • Vad händer med olika typer av sopor? Hushållssopor, avfall osv. Vart tar de vägen?
  • Vad arbetar människorna med i ert framtida samhälle? Är det kanske helt nya typer av arbeten? Hur långa arbetsdagar har man?
  • Hur ser den framtida skolan ut? (Hur ser klassrummen ut? Vad finns det för ämnen? Vad får man lära sig?)
  • Hur ser produktionen ut? Vad gör ni själva och vad importerar ni?
  • Hur ser naturen ut? Hur skyddar man den? Hur skyddar man djur och natur?
  • Vem/vilka ska styra i samhället? När blir man myndig? När får man rösta?



  • Vilket ekonomiskt system har ni? Planekonomi, marknadsekonomi eller blandekonomi. Hur fungerar det?
  • Hur mycket skatt betalar man i ert samhälle och vad går den skatten till?
  • Vilka medborgerliga rättigheter ser ni som viktiga i ert samhälle?
  • Lagar och domstolar. Hur ser ert rättssamhälle ut? Hur jobbar ni för att minska brottsligheten i ert samhälle?
Ni får gärna ta upp fler idéer som ni kommer på.


  • Ni ska först göra en tankekarta över era idéer (ni kan skriva ”vårt land” på mitten av papperet) och tänka igenom hur samhället ska utformas. Därefter börjar ni skriva. Oavsett om ni gör allt tankearbete tillsammans eller om ni delar upp punkterna inom gruppen så kommer ni ju de facto att skriva var sina delar - dessa delar skriver ni i de dokument ni får i Google Classroom svenska, Heléne vill nämligen kunna se vem som skrivit vad och hur alla respektive elever formulerar sig i text. När ni är klara med era texter, lägg ihop dessa till ett dokument som blir er skriftliga inlämning. Innan ni anser er klara med texten, läs då igenom den – finns det några oklarheter? Språkfel? Stavningsavvikelser? Är det intressant att läsa? Finns det bilder som lyfter textens innehåll? Nästa steg är att ni ska tänka ut hur ni vill redovisa arbetet. Använd dataspel för att visa ert samhälle, PP eller något annat. Hur har ni tänkt att ert samhälle ska se ut?


  • Ni får använda er av faktaböcker, Internet och er fantasi.


  • Arbetet ska redovisas inför klassen. Tänk på att jobba som ett team och diskutera er fram till hur ni vill att ert samhälle ska fungera. Förutom den skriftliga inlämningen som beskrivs ovan ska ni också skriva ca en A4 om hur arbetsprocessen fungerat i er grupp. Har alla varit lika delaktiga? Vilka eventuella problem stötte ni på, hur löste ni dem? Vad har fungerat bra respektive dåligt?


  • Vi jobbar på lektionerna i so och svenska under veckorna 2-6 och börjar redovisar mån v7


Lycka Till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar